Wil je een effectieve brainstorm?
Focus = het toverwoord.

Ik kwam de workshopruimte in, en de dame die mij voor de klus had ingehuurd keek me met een tikje verwilderde blik aan. Ze leidde me naar de wand waar, netjes op mijn verzoek, het grote ‘conceptcanvas’ op A1 was uitgeprint en opgehangen. Om het A1-vel heen, hingen op A3-tjes de pijlers uit het strategisch beleidsplan, de kernpunten uit het visiestuk, en losse kreten uit andere beleidstukken.

‘Ik lag gisteravond in bed, en ineens zag ik het niet meer”, zegt ze. “Wist ik niet meer waarom en waarover we nu zo eigenlijk met het team en directie gaan brainstormen”. Ik snapte waarom zij het niet meer zag: het was een oerwoud met bomen. De kernvraag was niet meer zichtbaar. Het was 40 minuten voor tijd, en ik dacht: okee, als ik niet uitkijk, snap ik het zo ook niet meer. Terug naar de kern. “Ik zie dat je superhard gewerkt hebt, en veel tijd hierin hebt gestopt. Maar ik ga dit allemaal van de muur halen. En we gaan even 5 minuten zitten, en het kerndoel en de kernvraag herhalen van vandaag.” Ik haalde haar werk rücksichtloos van de muur. Korte metten. Want mensen vragen in korte tijd met bruikbare oplossingen te komen, vraagt om een stel hersens dat zich op slechts één ding hoeft te richten: een duidelijke vraag.

Ideation, ideegeneratie – hersenen kunnen prachtige trucs, maar niet álles tegelijkertijd. Je moet ze helpen. Wil je productief denken, dan moet je je denken scheiden. En zorgen dat je brein in de ‘oplossingsstand’ komt. Dat helpt met een duidelijke vraag waar het zich op kan richten. Een goede vraag, is een vraag waar je bijna automatisch een concreet idee bij krijgt. Vergelijk de vraag: “We moeten het fileprobleem op de ring A10 oplossen”, met ‘Hoe kunnen we zorgen dat mensen in Amsterdam meer met elkaar gaan carpoolen?”. Bij vergaderingen gaat het vaak op de eerste manier. Okee mensen, we hebben meer klanten nodig. Iemand ideeën? De ideeën zullen dan alle kanten op gaan. Een vage vraag, levert vage oplossingen. Een vraag als: “Hoe kunnen we jongeren verleiden om onze winkel binnen te lopen?” spreekt al meer tot de verbeelding. En die verbeelding heb je nodig. Daar zit je creativiteit.

We zijn geneigd heel correct te willen zijn. Dus als we input van mensen willen (een ‘brainstormsessie’), dan zijn we geneigd alle informatie in plaats van helder het meest urgente probleem (in 1 zin) te formuleren. Niet alleen is je brein dan waarschijnlijk bezig met al die losse informatie proberen te verwerken en in een ‘ready to go’ los idee te proppen (wat onmogelijk is), maar ook is de kernvraag niet helder.

Deze brainstormmiddag, met als doel het verkrijgen van input, feedback en ideeën vanuit de werkvloer, betrof een aantal casussen die veelomvattend waren. Inderdaad met allemaal randvoorwaarden waar de UITEINDELIJKE oplossing inderdaad aan zal moeten voldoen. Maar zodra je zelf door de bomen het bos niet meer ziet, dat is al een teken dat de vraag (nog) niet helder is.

We hebben vaak weinig tijd en willen veel bespreken, maar je brein, hoe slim ook, kan maar 1 ‘denkstandje’ per keer. Dus: bij je volgende vergadering slash brainstorm: schrappen die agenda. Dat is pas efficiënt werken.

‘Anders doen’ is soms spannend.
Kom oefenen in een van deze workshops!

vrijdag 27 september '19 (13:30-17:00)

Werkplezier en teameffectiviteit

Als manager, projectleider of teamleider op zoek naar andere vormen van vergaderen, besluitvorming en samenwerking? Kom deze middag oefenen met een mix aan werkvormen, ervaar het effect en raak vertrouwd met nieuwe werkwijzen!

donderdag 12 september '19 (13:30-17:00)

Brainstorm als een expert!

Ontdek in deze workshop van 3 uur de geheimen van écht effectief brainstormen. Leer de belangrijkste technieken, maak kennis met het creatieve proces en ervaar hoe je de juiste sfeer creëert. Slechts beperkt plek, dus meld je direct aan!

Oefenen met energizers, ijsbrekers en andere werkvormen? Boek een werksessie!

Femke Deckers | 06 – 43 98 61 70 | Amsterdam
femke@decreatievewerkvloer.nl

Pin It on Pinterest

Share This