Waarom is creativiteit belangrijk voor organisaties?

door | sep 1, 2018

We staan aan de vooravond van het creatieve tijdperk. Naast kapitaal, grond, arbeid, kennis en ondernemerschap, is creativiteit de nieuwe productiefactor. Constant aanpassen en vernieuwen is het devies – en geen vooruitgang zonder creativiteit! Voor werknemers dus een belangrijke competentie. Dit is wat creativiteit je organisatie oplevert:

1. Om te overleven in de concurrende markt

Concurreren op basis van alleen prijs of kennis is niet meer. Groei ontstaat uit toegevoegde waarde. Je onderscheiden van concurrenten doe je door producten, diensten of processen te ontwikkelen die moeilijk te kopieeren zijn. Hiervoor is creativiteit nodig!

2. Het verbetert de kwaliteit van besluitvorming

Het creatieve proces maakt veel minder voor de hand liggende alternatieven zichtbaar. Dit voorkomt dat je settelt voor het eerste beste idee. Er valt echt wat te kiezen.

3. Van marginaal naar systeemsprong

Steeds marginaal blijven verbeteren helpt niet altijd om het probleem op te lossen. Soms is de enige oplossing voor een vraagstuk een systeemsprong te maken (een fundamenteel betere aanpak ontdekken). Hier is creativiteit bij nodig. Je breekt door een barrière heen. De systeemsprong helpt je te onderscheiden in de markt.

4. Zorgt voor werkplezier

Samen nieuwe dingen ontdekken levert energie op – er gaat positieve energie uit van iets nieuws ‘maken’. Dit plezier zorgt voor meer binding van de werknemer met elkaar, en met de organisatie.

5. Creatief denken leidt tot gedragsverandering, logisch denken niet.

Emoties worden aangestuurd door onze perceptie (hoe je naar een situatie kijkt), en emoties sturen op hun beurt weer gedrag aan. Verander je perceptie, dan verander je emotie, dan verander je gedrag. Situaties vanuit een ander perspectief bekijken, is een van de basisprincipes van creatief denken.

Gerelateerde artikelen

Pin It on Pinterest

Share This