Sabic
VAN COMPLEX PROBLEEM NAAR
MOGELIJKE OPLOSSINGEN
De vraag
“Wij zitten met een probleem in de productieketen, en al onze (logisch) bedachte oplossingen werken niet. Wij hebben een creatieve, nieuwe blik op het probleem nodig.”
Aanpak
In deze 2-daagse sessie begeleidde ik in samenwerking met ontwerpbureau LAVA een team van 50 man (chemici, productiemedewerkers, onderzoekers) in het vinden van creatieve oplossingen voor het complexe probleem.
Groepen stelden we nauwgezet samen voor de juiste groepsdynamiek en startten met een theoretische masterclass ‘Wat is creativiteit en hoe werkt het?’.
Het proces bestond uit het framen en reframen van het probleem en diverse ideation, mindmap- en contexttechnieken. Dit resulteerde in meer dan 40 mogelijke oplossingen die werkelijk getest zullen worden. In een terugkomiddag werden met een kernteam alle ideeën geëvalueerd en geclusterd naar haalbaarheid, impact en prioriteit.
Andere klantcases
Mix it! Oefenen met werkvormen | oktober 2018
De Creatieve Werkvloer (open inschrijving)
Een mix van mensen oefent met een mix van creatieve werkvormen. Het doel? Werkvormen ontdekken en oefenen zodat je ze zelf met meer vertrouwen op je werkvloer kan inzetten!
Ideationsessie: een originele lancering van kunstplatform
Mr. Wallski
De vraag: “Binnenkort lanceren we ons nieuwe kunstmerk. We willen met een brainstorm originele ideeën bedenken voor het lanceringsevent.“
‘Netwerkborrel 2.0’: bier, inspiratie & verdieping
Fysio.com
De vraag: “Ik organiseer een netwerkborrel voor partners in de zorg. Hoe geef ik verdieping hieraan zodat het meer wordt dan alleen borrelen?”
Introductieworkshop Design Thinking
Hubbels Nijmegen
“De vraag: Laat de zzp’ers in mijn co-werkplek kennismaken met Design Thinking.”
Hackaton: hoe betrekken we jongeren online?
Gemeente AmsterdamDe vraag: “Wij zoeken een facilitator die het creatieve proces kan ontwerpen en begeleiden.”
Werksessie: ‘Find Your Why’ (team)
Ontwerpbureau in Amsterdam
De vraag: “Wij willen onze WHY, HOW en WHAT aanscherpen, als basis voor onze visie en missie.”
Brainstorm voor TV-commercial
Laguarda Consultancy
De vraag: “Ik ben brand strategist en zoek een idee voor de nieuwe TV-commercial van een Duits online fotomerk.”
Visualiseren van de klantreis (customer journey)
DesignThinkers Academy
Een tweedaagse bootcamp Customer Journey Mapping (klantreis) waarin ik fungeerde als co-facilitator.
Handen en voeten aan visuele identiteit (werksessie)
Breitner Academie Amsterdam
De vraag: “We hebben een nieuwe naam en visuele identiteit, help ons deze handen en voeten te geven.”
Protoype voor innovatief literair concept (residency)
IfThen/WhatNow & Letterenfonds
De vraag: ’Voor een residency met vier creatieve makers zoeken we een facilitator om dit proces te ontwerpen en begeleiden.’








