POLITIE Noord-holland
WHY-SESSIES VOOR ketenpartners
De vraag:
“Ik wil graag de hart van de zaak boven tafel krijgen: waaróm doen we wat we doen, en hoe kunnen we ‘betekenisvoller’ maatschappelijk effect bereiken? “
“De creatieve geest, flexibiliteit en professionaliteit van Femke zijn voorwaardelijk geweest om onze WHY-sessies (die eerst live zouden plaatsvinden) toch online door te laten gaan in dit bizarre corona-tijdperk. Alles moest anders, maar dat weerhield Femke niet om ons met vertrouwen mee te nemen in de wereld van online creatieve toepassingen.
Verrassend genoeg leerde ik veel van Femkes inzichten en onverwacht scherpe vragen om de opdracht helder te krijgen…
Ik weet nog niet precies wat het wordt, maar ik kijk nu al uit naar een volgende samenwerking!”
De aanpak:
Deze sessie zou in eerste instantie live, met 130 man plaatsvinden. Door corona in 2020 kreeg dit een online variant. We organiseerden 5 losse why-sessies in Microsoft Teams, met een combinatie van offline en online opdrachten. Via Mural (een virtueel, interactief whiteboard) gingen mensen met elkaar op zoek naar hun innerlijk motivatie en met elkaar ontdekten ze waar hun huidige werkzaamheden hier nog optimaler op konden aansluiten. Deze sessie was gebaseerd op het basisprincipe van Simon Sinek’s ‘Find Your Why’.
Het resultaat: een club mensen die elkaars ‘why’ ontdekten en inzicht kregen op welke manier er nog winst te behalen viel op dit onderwerp in hun werkveld.
Andere klantcases
Ideationsessie: een originele lancering van kunstplatform
Mr. Wallski
De vraag: “Binnenkort lanceren we ons nieuwe kunstmerk. We willen met een brainstorm originele ideeën bedenken voor het lanceringsevent.“
‘Netwerkborrel 2.0’: bier, inspiratie & verdieping
Fysio.com
De vraag: “Ik organiseer een netwerkborrel voor partners in de zorg. Hoe geef ik verdieping hieraan zodat het meer wordt dan alleen borrelen?”
Creatieve oplossing voor een chemisch probleem
Sabic
De vraag: “Wij zitten met een lastig procesprobleem. Al onze (logisch) bedachte oplossingen werken niet.”
Introductieworkshop Design Thinking
Hubbels Nijmegen
“De vraag: Laat de zzp’ers in mijn co-werkplek kennismaken met Design Thinking.”
Hackaton: hoe betrekken we jongeren online?
Gemeente AmsterdamDe vraag: “Wij zoeken een facilitator die het creatieve proces kan ontwerpen en begeleiden.”
Werksessie: ‘Find Your Why’ (team)
Ontwerpbureau in Amsterdam
De vraag: “Wij willen onze WHY, HOW en WHAT aanscherpen, als basis voor onze visie en missie.”
Brainstorm voor TV-commercial
Laguarda Consultancy
De vraag: “Ik ben brand strategist en zoek een idee voor de nieuwe TV-commercial van een Duits online fotomerk.”
Visualiseren van de klantreis (customer journey)
DesignThinkers Academy
Een tweedaagse bootcamp Customer Journey Mapping (klantreis) waarin ik fungeerde als co-facilitator.
Handen en voeten aan visuele identiteit (werksessie)
Breitner Academie Amsterdam
De vraag: “We hebben een nieuwe naam en visuele identiteit, help ons deze handen en voeten te geven.”
Protoype voor innovatief literair concept (residency)
IfThen/WhatNow & Letterenfonds
De vraag: ’Voor een residency met vier creatieve makers zoeken we een facilitator om dit proces te ontwerpen en begeleiden.’