YES! DELFT STUDENTS
WORKSHOP BRAINSTORM ALS EXPERT
De vraag:
“Als bestuur willen we effectiever en gestructureerder brainstormen, zodat we tot betere ideeën én ideeselectie komen.”
Na onze creatieve brainstormsessie met Femke zijn wij de volgende dag direct aan de slag gegaan met onze casus.
Na een halfjaar van ongestructureerd brainstormen, hebben wij nu een goed arsenaal & een duidelijke methode om in te zetten bij onze wekelijkse brainstorm.
De aanpak:
Een succesvolle brainstorm begint met een prikkelende vraag die je brein gelijk in de juiste stand zet. Immers, de kwaliteit van de vraag bepaalt de kwaliteit van de oplossingen. Na het identificeren en formuleren van de juiste vraag, reikte ik het team een set ideestimulerende technieken aan, werkvormen en tips voor ideeselectie en theorie over de processtappen.
De workshop had een hybride vorm in verband met corona: ik faciliteerde het team online op afstand, wat verrassend goed werkte!
Andere klantcases
Ideationsessie: een originele lancering van kunstplatform
Mr. Wallski
De vraag: “Binnenkort lanceren we ons nieuwe kunstmerk. We willen met een brainstorm originele ideeën bedenken voor het lanceringsevent.“
‘Netwerkborrel 2.0’: bier, inspiratie & verdieping
Fysio.com
De vraag: “Ik organiseer een netwerkborrel voor partners in de zorg. Hoe geef ik verdieping hieraan zodat het meer wordt dan alleen borrelen?”
Creatieve oplossing voor een chemisch probleem
Sabic
De vraag: “Wij zitten met een lastig procesprobleem. Al onze (logisch) bedachte oplossingen werken niet.”
Introductieworkshop Design Thinking
Hubbels Nijmegen
“De vraag: Laat de zzp’ers in mijn co-werkplek kennismaken met Design Thinking.”
Hackaton: hoe betrekken we jongeren online?
Gemeente AmsterdamDe vraag: “Wij zoeken een facilitator die het creatieve proces kan ontwerpen en begeleiden.”
Werksessie: ‘Find Your Why’ (team)
Ontwerpbureau in Amsterdam
De vraag: “Wij willen onze WHY, HOW en WHAT aanscherpen, als basis voor onze visie en missie.”
Brainstorm voor TV-commercial
Laguarda Consultancy
De vraag: “Ik ben brand strategist en zoek een idee voor de nieuwe TV-commercial van een Duits online fotomerk.”
Visualiseren van de klantreis (customer journey)
DesignThinkers Academy
Een tweedaagse bootcamp Customer Journey Mapping (klantreis) waarin ik fungeerde als co-facilitator.
Handen en voeten aan visuele identiteit (werksessie)
Breitner Academie Amsterdam
De vraag: “We hebben een nieuwe naam en visuele identiteit, help ons deze handen en voeten te geven.”
Protoype voor innovatief literair concept (residency)
IfThen/WhatNow & Letterenfonds
De vraag: ’Voor een residency met vier creatieve makers zoeken we een facilitator om dit proces te ontwerpen en begeleiden.’