Sabic
VAN COMPLEX PROBLEEM NAAR
MOGELIJKE OPLOSSINGEN
De vraag
“Wij zitten met een probleem in de productieketen, en al onze (logisch) bedachte oplossingen werken niet. Wij hebben een creatieve, nieuwe blik op het probleem nodig.”
Aanpak
In deze 2-daagse sessie begeleidde ik in samenwerking met ontwerpbureau LAVA een team van 50 man (chemici, productiemedewerkers, onderzoekers) in het vinden van creatieve oplossingen voor het complexe probleem.
Groepen stelden we nauwgezet samen voor de juiste groepsdynamiek en startten met een theoretische masterclass ‘Wat is creativiteit en hoe werkt het?’.
Het proces bestond uit het framen en reframen van het probleem en diverse ideation, mindmap- en contexttechnieken. Dit resulteerde in meer dan 40 mogelijke oplossingen die werkelijk getest zullen worden. In een terugkomiddag werden met een kernteam alle ideeën geëvalueerd en geclusterd naar haalbaarheid, impact en prioriteit.
Andere klantcases
Serie korte workshops ‘Brainstorm als een expert!’
KLANT: Politie Noord-Holland
De vraag: “We organiseren een themadag voor ketenpartners, en maken graag kennis met nieuwe, creatievere vormen van samenwerken.”
Londense brainstorm voor een nieuwe, creatieve merkslogan
KLANT: Tails.com (Londen)
De vraag: “Als brand consultant organiseer ik een brainstorm voor aanscherping van de huidige brand tagline van Tails.com“
Tweedaagse heisessie: aanscherping van het merk, het BMC en de visie
LaGUARDA Consultancy
De vraag: “Ik organiseer een 2-daagse heisesse om een beeld te vormen waar ons bedrijf staat en zoek ideeën voor ons portfolio.”
Heisessie RvT over de toekomst: ‘Hoe kunnen we….’
Schouwburg Het Park (Hoorn)
De vraag: “Als directeur heb ik binnenkort een hei-sessie met de RvT. Graag zou ik onze agenda op meer creatieve wijze invullen.”
Grote brainstorm met stakeholders voor strategisch beleidsplan
KLANT: Stichting Urban Resort
De vraag: “Voor het nieuwe strategisch beleidsplan willen we graag ideeën en input vanuit de werkvloer.”
“Hoe maken we ons werkproces effectiever?”
&samhoud media
De vraag: “Hoe kunnen wij ons (creatieve) werkproces effectiever en vooral op leuke manier met elkaar vormgeven?”
Verkenning van de toekomstvisie
Amsterdams Kleinkunst Festival (AKF)
De vraag: “We verkennen als bestuur en directie graag onze gezamenlijke ambitie en toekomstdromen.”
“Design yourself for personal leadership”
DESIGN THINKING Meetup
Workshop waarin ik de Design Thinking-methodiek inzet voor persoonlijke ontwikkeling. Wat gebeurt er als we onszelf (en niet de klant) centraal zetten in de creatieve uitdaging?
Effectief vergaderen: zes denkhoeden van De Bono
Fysio.com
De vraag: “Hoe kan ik vergaderingen effectief laten verlopen? Hoe krijg ik de juiste feedback op mijn voorstellen? Ik zoek een creatief idee voor de profilering van mijn praktijk!”
Workshop: Visualiseren van ‘personas’ (ijkpersonen)
MuseumKids
De vraag: “Hoe kunnen wij onze doelgroepsegmenten vertalen in levendige persona’s, als basis voor onze nieuwe campagnestrategie?”









